CAPTAIN BEEFHEART
Vztyčte ploutve

Vydání 5 CD GROUW FINS potěší jistě všechny fanoušky Captaina Beefhearta. Ti již dávno považují tohoto pána za jediného (a kupodivu dosud „živého“) génia rock’n’rollu. Období hudební aktivity Kapitána, rázně ukončené jím samým po vydání LP ICE CREAM FOR GROW je sice minulostí ale právě proto je nutno jim dát za pravdu.
Jazzmani tvrdí, že jazz měl a má hned několik person, hodných označení geniální, ale rock’n’roll ani jednu. (Ovšem když jazz objevil „lichokopytnictví“ jako vystřižené z nahrávek Magic bandu 69-70, Kapitán právě ukončil hudební činnost.) Možná však mají pravdu. Hendrix, Lennon, Mc Cartney, Zappa, Berrett, Presley – a kandidátů je mnohem víc, dá se někdo z nich označit za génia? Všichni vyšli z podhoubí blues a rock’n’rollu a všichni ho hráli stále. Kapitán též. Ovšem jako jediný, díky svému hlasu a druhému bluesovému hlasu (foukací harmonika) dosáhl výsledků minimálně srovnatelných s černošskými vzory. Vynikající rock’n’rolly hrál Magic Band dokonce i na Trout Mask Replica – MOONLIGHT OF VERMONT, VETERAN’S DAY POPPY. Ale po absolutním zvládnutí těchto základů – již jen to by stačilo k piedestalu sochy do síně slávy – změnil hudbu revolučně. Až po natočení SAFE AS MILK naprosto ovládl Magic Band a začal tento používat jako svůj vlastní nástroj. Všichni hudebníci skupiny hráli na své nástroje plně dle jejich představ a naprosto jinak než ostatní. Pokud ze skupiny někteří odešli, hráli famózně, ale přesto přesně stejně jako všichni ostatní. A výsledek metody byl šokující. Stále přítomná esence blues v Kapitánově projevu s důsledně kontrapunktickým projevem kapely vyzněl na nejlepších albech MIRROR MAN, STRICTLY PERSONAL, TROUT MASK REPLICA jako důstojný hudební doprovod Apokalypsy. Skupina hrála jako v hypnóze. Bez jediného improvizačního tónu, zcela lehce zvládla taková aranžmá, která v té době nikdo jiný zahrát nemohl. Dvojice kytaristů Magic Bandu – nejlepší byli Alex St. Claire (Snoufer) plus Antennae Jimmy Simmons a Zoot Horn Rollo plus Antennae Jimmy Simmons, toť kapitola sama o sobě. V tom období dokázali bez použití jakéhokoliv fuzzu vyloudit z kytar sound, jaký nemá obdoby. Směšná hodnocení kytaristů v Guitar Players – stejně jako v Čechách. A základní kvalifikační otázku kytaristy znal už tehdy i Jimmy Hendrich. Okay, můžete okamžitě zastoupit kytaristu od Rolling Stones po Mothers Of Invention. A já se ptám jste schopen příští týden zaskočit v MAGIC BANDU? Je potěšitelné, že se důstojná obdoba soundu MAGIC BANDU objevili právě u nás. Nejlepší koncerty brněnské skupiny JEŠTĚ JSME SE NEDOHODLI – přesně to je to. V době velkých proklamací startů do vesmíru, rozpínáním mysli i jinak provedl Beefheart podobně jako Sun Ra kousek přesně opačný. Prostě přilétl s hudbou ze své planety k nám na Zemi. A tak jeho hudba fungovala až do doby, kdy ho to přestalo bavit a seknul s tím. A tento box je průvodcem celým tím časem. Že je na něm spousta odpadu (i genius musí občas na velkou), stejné skladby se opakují, čas vyplňují mastry jednotlivých nástrojů, proklamace, hříčky, nevadí. Kapitán by to takhle určitě neudělal. Ale výběr dělali vlastně fanoušci a bývalí hudebníci skupiny. Prostě jim to nedalo, aby v této divné době a tomuto divnému hudebnímu dění nepřipomněli, co vše již tu kdysi dávno bylo v krystalicky dokonalé podobě. A díky za to. Konečně máme k dispozici živé nahrávky skupiny. (CD ELEKTRICITY asi nejlepší z výběru). Jediné lajvko LP MIRROR MAN zachytilo jen jedno období skupiny. A celým tímto gigantickým počinem je nutno prostě proplout. Vztyčit ploutve a vzhůru na 234 minut do Vesmíru značky: CAPTAIN BEEFHEART AND HIS MAGIC BAND. 1965-1982.

HALFSKIN
 
Diskografie: