Přicházejí z vesmíru.
A jsou to...


Acid Mothers Temple
& The Melting Paraiso UFO

(Čili něco jako Chrám acidových matek a tající Paraiso – to není tisková chyba ale slovo nám pozemšťanům neznámé UFO)

Pokud naše předpubertální fantazie obývali i takoví tvorové jako X nestvůra z vesmíru, Godzilla (Potzilla přišla až později viz MP22) pak vás nepřekvapí, že Japonsko je i pozemskou domovinou těch nejvlasatějších, nejujetějších a někomu až děs nahánějících kreatur ze Země vycházejícího slunce, jež si říkají Acid Mothers Temple And The Melting Paraiso UFO. Konečně se zdá, že s vydáním jejich prvního alba na britském labelu a s nadcházejícím prvním řádném turné po britských ostrovech se dostává tato skupina, poprvé zformovaná v roce 1996, do širšího povědomí, takže i sběratelský magazín Record Collector (a pouhých pár dalších hudebních publikací, u nás poprvé MP)teď šíří jejich věhlas.

Acid Mothers Temple And The Melting Paraiso UFO
prostě začínají přitahovat chválu, obdiv a v některých koutech světa přímo oddané stoupence z řad těch, kteří ještě nevystřízlivěli z narušení svých čelních mozkových laloků způsobených várkou toho, čemu se anglicky roztomile říká ultra-heavy acid-levitation freakout.

Známý hudebník Julian Cope je jedním z těch, co nedávno rozpoznali jejich psychedelickou údernost- a zcela určitě spatřil mnohobarevná světla jejich mateřské lodi za plného letu.

V jejich čele stojí japonská kytarová legenda Makoto Kawabata (který nahrává už od roku 1978 s kapelami jako Mainliner, Musica, Transonic a Toho Sara) a dalšími členy jsou Tsuyama Atsushi (basa,vokál,basová harmonika), Higashi Hairoshi (synťáky, kytara), Ichiraku Yoshimitsu (bicí) a Cotton Casino (vokál, syntetizér).

Je to bezpochyby jediná skupina v sluneční soustavě oplývající jednak hudebním zápalem a stejně tak i vizionářským vhledem, za což jim nepochybně přináleží cejch opravdových psychedelických guruů. A jakmile jednou byla vaše psyché sežehnuta a vaše nohy odtrženy od země jejich spalujícími live vystoupeními, pozemské obtíže, jako je zemská přitažlivost a newtonská fyzika vás už nikdy nebudou trápit…

Dost příhodně zní titul jejich nového dvojalba vydaného v limitované sérii u Resonant/Static Caravan, který nenechává nikoho na pochybách  o čem to je a co vám to způsobí: „Absolutely Freakout. Zap Your Mind!“ (Absolutní úlet. Nachystejte se!) A jestli vás napadne, zda vzhledem k chybějící prezentaci skupiny v médiích, tu existuje dostatečná poptávka po jejich kosmických úletech, pak vězte, že všech tisíc výlisků tohoto nového alba se do jednoho vyprodalo už v předobjednávkách. To naznačuje, že tu pravděpodobně bude a ve skutečnosti už je, jistá sběratelská hodnota produkce Acid Mothers. A jestli hudební stránka ještě dosud nezapůsobila na vaše mozkové buňky, pak story jejich neuvěřitelně plodné produkce nahrávek tak bezpochyby učiní.

Navzdory faktu, že „Absolutely Freakout“ je jejich prvním albem na britském labelu (přesněji řečeno výsledkem spolupráce dvou britských společností) a tedy  i v Evropě, je to ve skutečnosti už jejich sedmé „opravdové“ album (nepočítajíc řadu nahrávek existujících pouze na kazetách – viz seznam na konci). Jejich první, stejnojmenné album (které začíná skladbou „Speed Guru“ – ohromující, 18-min. intenzivní psychedelický úlet) vyšlo na skvělém nezávislém labelu z Tokia, PSF, v listopadu 1999. A nasadilo laťku , jež se pro ně zdála, aspoň po nějaký čas jen těžko znovu dosažitelná.

Trvalo až do března 1999, než vydali své druhé album „Pataphisical Freak Out MU!“, také na PSF a v listopadu téhož roku je následovalo album, jež bylo soundtrackem k neexistujícímu ruskému undergroundovému filmu „Wild Gals A GO-GO“ (Striptýz divokých holek).Ale žádné z těchto alb neznamenalo nějaký posun vpřed, ani nesplnilo očekávání vyvolané prvním albem.

   Přesto všechno Acid Mothers coby koncertní těleso byli stále impozantnější. Když však v červenci roku 2000 vydali double live set „Live In Occident“ (Živě na západní polokouli) na americkém labelu Detector, které zachycovalo jejich US turné v roce 1999, byl tento počin naneštěstí poznamenán nedobrým zvukem nahrávky a tak se tu nepodařilo zachytiti onu transcedentální sílu, která je přítomna na živých vystoupeních Acid Mothers. Nicméně po jedné či dvou změnách v sestavě, věci nabraly jiný kurs. V říjnu 2000 to vypadalo, že skupina dosáhla kreativního vrcholu svým čtvrtým albem, svůdně krásným  (ale neméně „vysmaženým“) „“Troubadors From Another Heavenly World“ (Trubadůři z jiného božského světa). Jsou zde dva velmi dlouhé levitační psycho–kousky, ozdobené etnickými perkusemi, syntezátorovými sci-fi pazvuky a éterickou kytarou, která volně splývá do kratší kosmicko –folkové písně zpívané členem kapely, který má na fotce pistoli na rentgenové paprsky smrti, jménem Cotton Casino.

Ale předtím, než kdokoliv z nás měl šanci opravdu se ponořit do tranceových hlubin a být vtažen do vírů, kterými toto album hýří, spatřilo světlo světa, toho října, také album, které Kawabata popisuje jako „cover-verze tradičních písní západní polokoule“. Meditativní ráz „Troubadours“ zde ustupuje mohutnému valivému jamu ve stylu Amon Düül II, který opakuje a přetváří jednoduchý motiv přes obě strany vinylu, v hustě vrstveném a bohatě strukturovaném  goblénu zvuků a forem. Tohle album nazvané „La  Nóvia“, vyšlo pouze na vinylu a to jenom v limitované sérii 500 kopií na VS labelu Eclipse a jeho ústřední motiv i se svým a capella úvodem zpívaným hrdelním hlasem, se teď stal středobodem jejich live repertoáru.

S oběma alby Troubadors a La Nóvia překypujícími mistrovskou dovedností a extatického uvolnění zaplavujícími naše uši, tenhle kreativní vrchol vypadal ještě strmější a nezdolatelnější , než kdokoliv mohl dříve předpokládat.

Ale právě tady začíná být tohle story opravdu zmatené. Už o dva měsíce později se začínají objevovat zmínky o vydání již zmiňovaného alba  Absolutely Freakout, což vyvracelo zprávy o tom, že nedávno odletěli po částech na astrální výpravu. Ve skutečnosti se vydání Absolutely Freakout opozdilo až na únor tohoto roku z důvodů daleko světštějších a to kvůli potížím s tiskem v tiskárně.Co je pozoruhodné na oněch 80 minutách, které zaplňují čtyři strany tohoto nového dvojalba, je nepřítomnost jakéhokoliv stejného dojmu nebo zvukového zabarvení objevujícího se na jeho bezprostředních předchůdcích, přesto to však je rozpoznatelně album  Acid Mothers.

A ačkoliv jsme stále ještě nestihli strávit úplné spektrum tohoto útoku na náš mozek a smysly a ještě nevyprchalo ono opojné vzrušení z obou alb, už se objevily fotky obalu z chystaného dalšího nového alba Acid Mothers. Vypadá to, že jejich nové album „New Geocentric World“ (Nový geocentrický svět) je připraveno spatřit světlo světa a vyjde na US labelu Squealer tento měsíc (….?). A jestli ony tři poslední desky nastavily jistou standardní hudební úroveň na které se teď Acid Mothers nacházejí, pak tohle nové album je opětovným příslibem něčeho zhoubně unikátního a mysl ovlivňujícího.

Ale pakliže tahle celá ohromná vydavatelská aktivita začíná vypadat šíleně (sedm alb za tři roky), obzvláště, když vezmete v potaz, že od založení skupiny podnikli také několik turné po Japonsku, Americe a Evropě, pak uvažte, že během zřetelné časové prodlevy mezi jejich prvním a druhým albem stihl si Kawabata založit svůj vlastní label, kde dokumentoval aktivity různých členů kapely mimo domovské Acid Mothers a několik dalších jejich astrálních spolucestujících. Toto široké seskupení, se základnou v městě Nagoya je souhrně známo jako Acid Mothers Soul Collective a od jeho založení v roce 1998 již vydali 22 krásně provedených, ručně číslovaných  CD-R v limitovaných sériích, každého od 50 do 100kopií.

Tyhle „Acid Mothers Gold Disks“ bývají vyprodány na objednávky už před vlastním vydáním a jsou dnes velmi vyhledávány stále rostoucí armádou jejich stoupenců. Jen jedno z těchto alb „Father Moo And The Black Sheep“ (Otec Bů a černá ovce), které se loni dostalo do albové TOP 50 sběratelského magazínu Record Collector, má i vinylovou podobu a to dvakrát; poprvé jako remixovaná verze limitovaná na 52 úvodních výlisků na eclipse USA a podruhé ve velice hezkém provedení jako replika originální verze CD-R na britském Swordfish v limitované řadě 500 výlisků. Série The Gold Disks zahrnovala také další projekty spojené s Kawabatou  - Zoffy, Uchu Floating Flowers, Tsurubami (kteří také mají album u Last Visible Dog) a rovněž řadu sólových Kawabatových disků (včetně řady 10 CD-R jeho ranných hudebních počinů). Většina těchto alb byla nahrána během stejného období frenetické aktivity, které vyprodukovalo i alba Acid Mothers Temple. Ale už v samotném letošním roce zahrnovaly Kawabatovy aktivity vydání dalších skupinových spoluprojektů, spolu se zjevně bezednou stupnicí jeho nádherně zpracovaných sólových výtvorů ( „Inui“ na SIWA, „Inui 2“ na VHF a skvěle provedené „You Are The Moonshine“ na MAR/INO/Elsie&Jack a to je jen vrcholek ledovce jeho letošních sólových nahrávek). A tohle tsunami nahrávek, hrozící převálcovat vše, co stojí v cestě, nejeví známky ochabnutí. To vše dělá z kreativního potenciálu Acid Mothers Temple něco mimořádného. Prostě pokud máte tu příležitost, nenechejte si ujít jejich koncert, nebo zmasírujte svou mysl jejich unikátně „vysmaženými“ nahrávkami.

Přel. –PSW-